Europejskie Oscary w dziedzinie najnowszych technologii
Europejskie Oscary w dziedzinie najnowszych technologii
NAGRODY
15.08.2014

Od ponad 30 lat Stowarzyszenie EISA wyznacza standardy w dziedzinie najnowocześniejszych technologii audiowizualnych. Zaczęło się w 1982 roku od aparatu fotograficznego Minolta X700, a w tym roku nagród przyznano ponad 60. Spróbujmy to jednak usystematyzować…

 

EISA (ang. European Imaging and Sound Association), czyli Europejskie Stowarzyszenie Obrazu i Dźwięku zrzesza 50 magazynów z 20 krajów europejskich. Najbardziej utożsamiane jest z nagrodą przyznawaną co roku w siedmiu kategoriach: Audio, Video, Kino Domowe, Audio Samochodowe, Foto, Sprzęt Przenośny oraz Produkt o Walorach Ekologicznych. Nie zawsze tak jednak było.

Przez pierwsze dziesięć lat EISA była inicjatywą kilku wydawców pism zajmujących się fotografią, a przewodził jej Holender – Dirk van der Spek. Nawet nazwa w dzisiejszym brzmieniu wykrystalizowała się dopiero w 1992 roku. Do tego czasu funkcjonowała jedynie nagroda w dziedzinie fotografii. Wspomniany rok 1992 przyniósł szereg zmian, a Stowarzyszenie poszerzyło zakres swoich zainteresowań o produkty audio i wideo. Zasadniczo wzrosła także liczba zrzeszonych magazynów. Szefem został Szwajcar Jean Spinatsch, który patronował rozszerzeniu EISA. Warto zaznaczyć, że przyjęcie nowego członka każdorazowo jest decyzją całego Stowarzyszenia. Kolejne przeobrażenia EISA przeszła na początku XXI wieku. W 2002 roku utworzono panel Audio Samochodowego, a w 2005 panel Sprzętu Mobilnego oraz Produktów o Walorach Ekologicznych. Aktualnie prezydentem EISA jest Portugalczyk Jorge Goncalves. Do dziś podstawą członkostwa w Stowarzyszeniu jest wydawanie miesięcznika drukowanego, a nie tylko w wersji elektronicznej. Natomiast członkami EISA są redaktorzy naczelni magazynów, a nie ich wydawcy. To właśnie redaktorzy naczelni tworzą grono jurorów przyznawanej corocznie nagrody. Kategorie produktowe ewoluują i – jak podkreślają zrzeszeni członkowie – nie są sztywne. Jeżeli w jakiejś wcześniej zaplanowanej kategorii nie widzimy mocnych kandydatów, nie jesteśmy zobligowani do nagradzania byle czego… Odpuszczamy tę kategorię i w powstające „wolne miejsce” wprowadzamy inną, wraz z którą może się pojawić urządzenie godne nagrody – pisał w artykule z 2012 roku Andrzej Kisiel, redaktor naczelny miesięcznika „Audio”, który od 1997 roku jest członkiem EISA.

Nagradzane produkty muszą spełniać dwa podstawowe warunki: po pierwsze muszą być doskonałej jakości, a po drugie dostępne w większości krajów europejskich. Wiosną redakcje zgłaszają swoje nominacje, po dwie w każdej kategorii. Muszą one być poparte testem, który został wcześniej przeprowadzony i można go przedstawić pozostałym. Takie prezentacje odbywają się w trakcie Spotkania Generalnego pod koniec czerwca. Wówczas w czasie jednego tygodnia spotykają się wszyscy członkowie EISA, którzy po obradach wyłaniają zwycięzców. Zgłaszane produkty muszą być nowościami z danego roku, a ich przewidywany czas funkcjonowania na rynku nie może być krótszy niż rok. W ten właśnie sposób w tym roku nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Systemu Hi-Fi otrzymał głośnik JBL Authentics L16. W uzasadnieniu czytamy:

W estetyce, która przywołuje legendarne głośniki regałowe L100 Century z lat 70., JBL proponuje oryginalny, jednobryłowy system muzyczny. W obudowie wykończonej naturalną orzechową okleiną umieszczono parę trójdrożnych zespołów głośnikowych, z każdym przetwornikiem podłączonym do własnego, 50-watowego wzmacniacza. Sygnał z urządzeń Apple można dostarczyć przez AirPlay, użytkownik Androida skorzysta z DLNA. Dostępny jest Bluetooth aptX z NFC, dwa porty USB do ładowania urządzeń przenośnych, a opcjonalny pad ładujący Qi może być podłączony do kompatybilnych z nim urządzeń.

Miłośników analogu czeka duża gratka – wejście gramofonowe ma przełączaną korekcję MM i MC. W torze cyfrowym pracują przetworniki 24 bity/192 kHz i firmowa technika Harmana Clari-Fi, poprawiająca brzmienie ze skompresowanych plików. Dynamiczne brzmienie pozwoli temu stylowemu systemowi zająć miejsce nawet w dużym salonie.

Producent głośnika potwierdza, że jest to połączenie legendy dźwięku z nowoczesną łącznością. Jest bezprzewodowy, trójdrożny, ma moc 300 W RMS i odtwarza dźwięk z cyfrowych urządzeń dźwiękowych. Jego atuty to wykończona naturalnym fornirem orzechowym, drewniana obudowa, wyjątkowa jakość dźwięku i łatwe podłączanie bezprzewodowe różnorodnych źródeł dźwięku. Warto również zwrócić uwagę, że nie jest to pierwsza nagroda przyznawana marce JBL. Na przestrzeni lat otrzymała ona już trzy nagrody w kategorii Audio i Kino Domowe oraz trzy nagrody w kategorii Audio Samochodowe. Potwierdza to tylko, że produkty JBL na przestrzeni lat są po prostu niezmiennie najlepsze.